Kan du inte se bilderna? Titta på online-version. 13 mars, 2014
logo

Ny release - bättre uppföljning av kunder!

Uppföljning
Vi har förstått att många haft problem att utnyttja kalender-delen på ett optimalt sätt i mkassist, när det handlar om att följa upp sina kunder. Vi har nu lyssnat in och designat en lösning för detta som vi hoppas ska underlätta för många av er.

image

De nya funktionerna kan nu ringas in i följande:
  • Skapa uppföljning baserat på ny kund, notislapp eller på ett köp.
  • Avcheckningsbara aktiviteter som inte "försvinner" i kalendern.
  • Ny månadsvy i kalendern.
  • Visar alla uppföljningar även direkt på kundkortet.
1. Skapa uppföljning
Ifrån ny kund, ny/uppdatera notis-lapp och ny/uppdatera köp, så kan du nu skapa ett antal varianter på uppföljning. Det går att ange, i samband med att du skapar ditt köp eller notislapp, en notering och ange ett datum när konsulten ska återkomma till kunden, detta datum för uppföljning kan tex beräknas baserat på hur länge man tror en viss produkt i köpet man precis lagt upp räcker.

image

Vi har tagit bort checkboxen för 2+2+2 för ny kund, och byggt ut den med lite fler varianter under alternativ "uppföljning". Går förstås även att välja ett valfritt datum, välj då "annat".

image

Tips: I delen för "intern anteckning för uppföljning" rekommenderar vi att man skriver in mer flyktig information, sånt som man inte vill spara över tid på kunden (men som kan vara intressant just när man ringer/kontaktar kunden).

2. Avcheckningsbara aktiviteter
Ett problem för vanliga kalenderaktiviteter har varit att dessa tendera till att "försvinna" när tidpunkten passerat (oavsett om de är genomförda eller inte). Detta har varit olämpligt om man i aktiviteten angett att man ska följa upp en kund, och att man missar det av någon anledning. Nu har vi skapat en ny vy under kalendern, som heter "Uppföljning". Detta är vanliga aktiviteter som tidigare, men att vi byggt ut dom med en möjlighet att checka av dom - Som genomförd, eller ej genomförd.

image

Vänster sida visar "Aktuella uppföljningar" där uppföljningar som ska ske under dagen visas, samt äldre uppföljningar som ännu inte genomförts visas. De senare med ett rött tydligt datum, som då indikerar att det är försenat.

Höger sida visar kommande uppföljningar, i kronologisk ordning. Här begränsar vi tillsvidare till max 100 st. (pga prestandaskäl). Men alla finns där, och behöver man få tag på en kommande, uppföljning, så kan man antingen kika på kunden i fråga, eller bläddra sig in till den nya månadsvyn...

Själva aktiviteten har byggts ut med genomförd-flaggan, samt en referens till den notis eller köp, som låg som grund till att skapa uppföljningen.

image

3. Ny månadsvy i kalendern
Vi har nu även passat på att lista upp alla aktiviteter för en hel månad, i samma listvy. Välj månad i kalendern för att se alla aktiviteter. Klickar du på en viss dag, så scrollar listan till rätt ställe på högersidan. Samt att man även listar allt intressant för denna dag, i vänster-vyn som speglar aktuell dag man klickat på.

image

4. Alla uppföljningar syns på kundkortet
För att erbjuda ett mer strömlinjeformat arbetssätt har vi nu även valt att bygga ut kundkort lite, så alla aktiviteter som kunden är bokad på syns överst på kundkortet. Detta innebär alla icke genomförda uppföljningar, samt alla kommande aktiviteter. Endast 2 är synliga, men går enkelt att expandera fler. Det går även att checka av uppföljningar direkt härifrån.

image

Rekommenderat arbetssätt

  • Utgå från nya "Aktuella uppföljningar". Börjar uppifrån-ner.
  • Klicka på den mini-navigeringsmeny som nås genom att klicka på namnet på en kund. Här visar vi nu också telefon-nummer för kunden, (så att man enkelt kan utgå från "Aktuella uppföljningar" när man jobbar igenom sin lista).
  • Ring till kunden, och får man svar navigerar man enkelt in till kundkortet, via mini-navigeringsmeny -> "Visa", där man läser igenom tidigare köp och notiser för kunden.
  • När man är klar med kunden, dvs att det mynnat ut i ett nytt köp, bokning eller en notis minst, så kan man checka av uppföljningen direkt på kundkortets förstasida.
  • Därefter hoppar man tillbaka till kalendern/Uppföljning för att fortsätta med nästa kund/uppföljning på listan.


image

Nu hoppas vi att du är sugen på att komma igång med de nya funktionerna som du självklart hittar sjösatta från och med idag! (ser du dom inte, så behöver du logga ut och logga in igen så ska dom vara synliga). Har du ev problem med de nya funktionerna eller vill ge oss feedback, så tveka inte att kontakta oss på support-adressen.
Har du några frågor om tjänsten? Maila oss på support@mkassist.com
Med soliga vårhälsningar
MKassist-teamet!
© Copyright 2014 MK Assist AB.
Facebook Twitter Youtube